cute is what we aim for

jag har blivit helt förälskad i cute is what we aim for, nu. haha. underbara låtar!

jag är fortfarande kvar i skolan, ja. kände att det var likabra det. nu är jag klar med estonia artikeln helt och hållet - jag ljög förra gången! höh. nu känns det faktiskt bra, är iallafall 99% nöjd och det är väl rätt bra för att vara mig? haha.

i morgon på journalistiken ska vi ha ett litet samtal med läraren, lars. men jag vill sitta hemma och skriva i morgon, så ska fråga om jag får ta en ny uppgift och ha samtalet med honom nu istället. jag hoppas det funkar! håll en tumme. hihi.

jag har inte mycket att skriva, men jag skulle gärna vilja höra lite kommentarer om artikeln, så jag slänger in den! kommentera jättegärna om ni får lust. haha. men jag förstår om ni inte orkar läsa! nemas problemas liksom.

ska gå och prata med honom nu, skriver mera när jag är hemma.



Estonia - en resa från himlen till helvetet

Idag är det 14 år sedan M/S Estonia lämnade hamnen i Tallin för att börja sin resa mot Stockholm. Mörkret föll snabbt över Östersjön och kvällen väntades bli trevlig. Plötsligt blossade vädret upp, då vinden tilltog och vågorna blev skyhöga. Ingenting kunde rädda fartyget från att gå under i stormen. Trots att räddningspådraget för M/S Estonia är det största som organiserats i Skandinavien överlevde endast 137 personer.
Än idag finns det flera olika teorier om hur olyckan kunde inträffa, men det är ingen som vet med säkerhet vad som verkligen inträffade.


Den 27 september 1994, klockan 18.15, lämnade fartyget M/S Estonia Tallin för att påbörja sin resa mot Stockholm. Mörkret föll över Östersjön och de 989 passagerarna hade hoppats på att få en trevlig kväll med god mat, skratt och glädje, men så blev det inte.

Redan en timme efter avfärden, var färjan över en halvtimme sen på grund av stormen. Sju meter höga vågor slog mot fartygets bog och detta var bara början på en skräckinfluenserad natt. Paniken spred sig bland passagerarna men även besättningen började ana oråd.


Strax före midnatt rapporterades till bryggan om kraftiga ljud från bogvisiret. En matros sändes ner men fann ingenting onormalt.

Efter midnatt hördes yttligare smällar och därefter började fartyget kränga kraftigt. Något fick M/S Estonia att luta cirka 30 grader mot styrbord och samtidigt som detta började vatten strömma in på bildäck. Fartyget var redan då besegrat av stormen.

Klockan 00.20 gavs larm till besättningen och ungefär samtidigt som detta sände Estonia ut ett nödanrop till M/S Silja Europa med besked om svår slagsida och önskan om hjälp. Men tiden räckte inte till. Tio minuter senare slockade deras radio och omkring 00.50 försvann Estonia ner på Östersjöns botten.


"Största räddningspådraget i Skandinavien"


Räddningspådraget för M/S Estonia är det största som någonsin organiserats i Skandinavien. När det pågick som effektivast deltog 13 stycken helikoptrar från tre olika nationer, för att försöka rädda drabbade.
"Det vi såg var kanske lite av den synen som jag tror man hade fått efter Titanic-katastrofen", påpekar läkare Ulrik Lindforss som ingick i ett av läkarteamen.

"Det var en hel del bråte på ytan och flertalet livbåtar som kantrat låg utspridda. Det låg även flytvästar i princip överallt samt kroppar av människor som upperbarligen frysit ihjäl", berättar han.


137 överlevde katastrofen


Av de 989 ombordvarande på fartyget överlevde endast 137 stycken. Av dessa var 94 passagerare och de resterande 43, besättningsmedlemmar. De flesta som kunde vinna kampen om att inte mista livet i stormen var män.


På grund av att färjan sjönk så hastigt hann människorna inte få på sig kläder. De gjorde att de som försökte ta sig upp till däck, dog av kylan när vattnet nådde dem.

Det var inte heller möjligt att utnyttja livbåtarna ombord på grund av fartygets kraftiga lutning. Många blev fastklämda inne i M/S Estonia då lutningen förvärrades till 90° strax innan den kantrade och försvann ner till havets botten.


Bogvisiret slets av färjan


Det finns flera olika teorier om vad som egentligen fick färjan att gå under. Men den officiella versionen visar att de kraftiga ljuden besättningen samt passagerarna kunde höra, kom ifrån de undermåliga bogvisiret som inte kunde stå emot de kraftfulla vågorna som slog emot fartyget i stormen.
Tillslut lossnade det helt. Vattnet forsade in och fyllde Estonia med ett högt tempo. Detta gjorde det helt omöjligt för Estonia att vara balanserat och hålla sig vid ytan.

Denna teori är den trofastaste om varför Estonia M/S gick under natten den 28 september - 94, och tog alla de oskyldiga människorna med sig i djupet.




Text: Emma Mohlén

Datum: 24 september - 08


Kommentarer
Postat av: Molly

Gud, den var riktigt bra! :) <3

2008-09-24 @ 14:03:52
URL: http://everytiime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0